Samoloty i śmigłowce muszą być wytwarzane w sposób, który minimalizuje ryzyko usterek z uwagi na poziom zagrożenia wynikający z ewentualnej katastrofy. Produkcja wszystkich maszyn latających niezależnie od ich rodzaju wymaga więc zachowywania najwyższej jakości, jeżeli chodzi o dokładność wykonania, jakość wykorzystanych materiałów oraz ich trwałość. Nie byłoby to możliwe bez zastosowania precyzyjnych narzędzi dla przemysłu lotniczego, które ułatwią tworzenie poszczególnych detali, a także serwisowanie i obsługę konkretnych podzespołów. Przekonajmy się, jakie narzędzia mogą być używane i sprawdźmy, w jaki sposób powstają.
Konstrukcje samolotów i śmigłowców muszą gwarantować właściwą wytrzymałość na obciążenia, w tym sztywność, a jednocześnie być możliwie lekkie. Przy ich powstawaniu na szeroką skalę wykorzystuje się więc wiele metali – używana jest stal, stopy aluminium, a także stopy miedzi. Wytwarzanie takich elementów oznacza konieczność stosowania zaawansowanej obróbki metalu. Do najczęściej stosowanych technologii należy obróbka skrawaniem – toczenie, frezowanie i wiercenie, a także szlifowanie – jak również obróbka plastyczna – gięcie, kucie matrycowe lub swobodne i wykrawanie. Przeprowadzanie poszczególnych operacji wiąże się z koniecznością korzystania z odpowiednich narzędzi – m.in. frezów, wierteł, głowic, form i wykrojników. Ze względu na wymagane parametry, jeśli chodzi o poziom tolerancji wymiarowej czy wykończenia powierzchni nie można przy nich używać rozwiązań standardowych.
Wytwarzanie narzędzi dla przemysłu lotniczego nie różni się pod względem technologii od procesów wykonywanych w przypadku wyrobów o zbliżonym przeznaczeniu do użycia w innych branżach przemysłowych. Ze względu na większe wymagania będą one jednak powstawały ze stopów wytrzymalszych na obciążenia termiczne i zużycie, a poziom dokładności będzie tu sporo większy. Konieczność stosowania specjalnych narzędzi i oprzyrządowania wynika też po części z używania materiałów o podwyższonej trwałości, nierzadko poddanych wcześniej obróbce cieplno-chemicznej.
Czytaj dalej: Na czym polega frezowanie metalu?